onsdag den 4. september 2013

Tanker osv.

Har været afsted i godt halvanden uge nu, og er begyndt at vænne mig mere til den amerikanske kultur og livsstil. 
Noget af det jeg elsker ved amerikanere er, at de er meget mere høflige end vi er hjemme i lille Danmark. De siger undskyld hvis de nærmest bare skal passere en, hvor i Danmark, hvis man bumpede ind i en, ville de fleste bare kigge underligt på hinanden eller lade som ingenting og bare ignorere hvad der lige skete. Elsker deres høflighed!
Det med at gå i skole er på en måde helt vildt anderledes, men på en måde minder det mig lidt om Danmark. Lærerne skal selvfølgeligt omtales som Hr og Mrs, men selvom det hele virker meget sådan "alvorligt" i det, så er det på en måde også bare det samme afslappede forhold de har til deres elever. Min yndlingslærer ind til videre er helt klart min spansklærer! Hun er super sød, og hun er bare meget afslappet og lader os være os selv. Hun er ikke en af dem man er bange for at række hånden op ved, for hun smiler stort set hele tiden. Hun har også selv været udvekslingsstudent engang, så hun forstår alt det jeg går igennem, så det er rart.
En anden lærer er min historielærer. Han minder mig om Poul Balle, en af mine lærere fra 9. klasse på Friskolen. Det rart at have en fjollet lærer. At få grint lidt samtidigt med at man lærer, det er det bedste. 

Kantinen er vildt hyggelig. Ikke fordi den er det helt store. Vi har scenen vi bruger til vores forårsmusical og somme tider til cheerleading practice, en masse runde borde og stole og så selvfølgeligt kantinen. Det er bare en af de bedste tider på dagen, for man har ikke travlt, vi har en times pause, så det er vildt rart. Det lyder som meget, men det er det egentligt ikke når man tænker på at det er den eneste pause vi egentligt har i løbet af vores skoledag fra 8-15.10... Imellem de forskellige timer har vi kun 3 minutter til at nå ud af klassen, få de ting i sit skab som man har brug for, gå hen til næste klasse og finde sine ting frem. 

Folk på skolen, eller bare her i byen, er mega flinke og tager rigtigt godt imod en. Man føler sig virkeligt velkommen. Jeg bor i en meget lille by, så alle ved egentligt hvem jeg er. Jeg kæmper dog selv stadig med at huske på de forskelliges navne... Vil gerne takke Facebook for hjælpen med at huske hvem der er hvem!

Noget andet er selvfølgeligt den måde de spiser. Jeg savner at der står en altid fyldt og frisk frugtskål i køkkenet. Jeg savner at spise grøntsager og frugt som en snack hvis jeg er lækkersulten. Virkeligt.
Her er en snack feks pommes frites, en is, en toast.... alt sådan noget! Ikke fordi det ikke smager godt, for hvem elsker ikke en god is på en varm dag, eller Mac Donalds pommes frites? Men tro mig, man har ikke lyst til at spise det hver dag. Jeg er også begyndt at holde igen med alle de snacks, og siger nej hvis jeg bliver tilbudt det. Spiser feks ikke dessert på skoleaftner, medmindre det er noget min værtsfamilie har brugt lang tid på at lave, men for det meste er det frosne sager der er dessert... 
Hvis man er lækkersulten og feks har lyst til en burger fra Mac D, så stopper familien faktisk ved den nærmeste Mac D så man kan få en burger. Har aldrig prøvet det før! Mine forældre derhjemme ville nærmest blive irriteret og begynde at snakke om fitness og om at jeg ikke er der nok hvis jeg spurgte efter en burger. Det her er så anderledes. Kan nærmest ikke vænne mig til det. 

Får også en masse sjove spørgsmål, klager skam ikke endnu. Griner bare. Da je var på stranden med Louise, var der den her fyr (helt random fyr der tog et billede for os) som spurgte mig om Skandinavien lå i Danmark... Han blev ved med at sige til sine venner at jeg var fra Irland. En anden spurgte mig om vi havde YouTube i Danmark. Min historielærer spurgte mig om jeg kunne finde ud af amerikansk matematik. Like, hvorfor skulle matematik være anderledes andre steder? Haha. Men smiler bare og svarer på deres spørgssmål. Det er ret sødt at de spørger jo. 

Hjemve har der også været en del af. 
Fik den sygeste hjemve i søndags. Vågnede op med hjemve om morgenen, skulle ud og shoppe med mine værtssøstre og min værtsmor, så måtte ligesom holde det inde i noget tid. Da vi så kom hjem 4-5 timer senere, brød jeg sammen. Kunne ikke klare tanken om at skulle være væk fra alt i Danmark i 10 måneder. Kunne ikke klare at jeg ikke kunne gå hen til min mor lige nu og give hende et kram så hun kunne trøste mig. Savnede nogle at snakke med. Har ikke rigtigt nogle tætte veninder her endnu, så det er ret hårdt at være helt alene. Jeg er vant til at gå hen og kramme mine veninder eller mine forældre hele tiden. Hænger altid op ad folk. Jeg savner den tæthed. At have en der kan give mig et kram, og det er nok det jeg havde allermest brug for da jeg havde hjemve. Et kram. Min værtsmor krammer mig tit godnat, det er slet ikke det... Men sådan et stort kram. Det savner jeg virkeligt mere end noget andet. Savner en der kender mig, en jeg kan fortælle tingene jeg går igennem til. Jeg er 7.000 km væk fra alle jer derhjemme, der er 6 timers forskel. Det er ret svært at finde ud af det med skype med sine venner. Efter skole har jeg tit cheerleading træning og jeg skal også til dans 3-4 gange om ugen fremover. Så er nok først hjemme ved middagstid, og der er den midnat i Danmark. 
Min hjemve fortsatte til mandag. Faldt grædende i søvn søndag aften. Det hele virkede så uoverskueligt. Havde virkeligt bare lyst til at tage hjem og se min familie og venner. Så vågnede op mandag, og havde stadig ret slem hjemve, men den forsvandt heldigvis hen ad dagen da Louise og jeg tog over til Kaitlin. 
Jeg har ikke haft hjemve siden mandag, men frygter lidt min mors fødselsdag i næste uge. Den bliver nok lidt hård. Hader at være væk fra min familie når de har fødselsdag eller lignende. 
Min hjemve har også været grunden til jeg ikke har skrevet super meget på min blog siden jeg ankom. Det hele har været lidt forvirrende, nyt, stort, spændende, skræmmende og jeg kunne blive ved... Skal nok opdatere lidt oftere. 

Undskylder for hvis jeg fremover kommer til at skrive nogle engelske ord midt inde i det hele, men det er jo ligesom min hverdag at snakke engelsk, og har fået den dårligste vane med at blande dansk og engelsk sammen hele tiden. Ikke når jeg snakker engelsk selvfølgeligt, men når jeg skriver til folk og sådan. 
Undskylder også lige for de manglende billeder, har ikke rigtigt haft chancen for at tage billeder af det hus jeg bor i eller noget. Det kommer, bare rolig. (ved min mor og far venter utålmodigt, for de nævner det hver eneste gang jeg snakker med dem nærmest...)

Jeg vil smutte i seng. Skal til Wheatland imorgen sammen med min værtsfar og værtssøstre efter skole. Min værtsfar skal spille til en hippie festival, så vi har taget fri for skole fredag og er på camping hele weekenden. 

Sweeet dreams.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar